Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Пленум Верховного Суду України вирішив звернутись до Конституційного Суду України з питань, що стосуються Закону про систему гарантування вкладів фізичних осіб та оподаткування частини пенсії, що перевищує три мінімальні заробітні плати.
Відповідні рішення були прийняті на засіданні Пленуму ВСУ 3 липня, повідомили "ЗіБ" у ВСУ.
Перше подання, необхідність направлення якого до КСУ схвалили судді Верховного Суду, стосується відповідності (конституційності) Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (№ 4452-VI) положенням статті 6, частини першої статті 8, частини четвертої статті 13, статей 21, 22, частини першої, четвертої, п’ятої статті 41 Конституції України.
З відповідними проханням стосовно вищевказаного Закону до Верховного Суду України звернувся Вищий адміністративний суд України, зупинивши провадження у справі за позовом осіб, які є вкладниками ПАТ «Банк «Таврика», до Національного банку України і які порушують питання про неконституційність Закону України №4452-VІ.
Так, 23 лютого 2012 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 4452-VI «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», який набрав чинності з 22 вересня 2012 року. Положеннями цього закону змінено підхід до системи гарантування вкладів фізичних осіб. Зокрема, до прийняття Закону № 4452-VI регулятори фінансового ринку (Національний Банк України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку та Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг) мали всі повноваження щодо здійснення нагляду та регулювання діяльності фінансових посередників, які перебувають у сфері їхнього впливу.
З уведенням у дію Закону №4452-VI частина функцій щодо нагляду та регулювання діяльності неплатоспроможних банків, а також повноваження щодо здійснення ліквідації банків перейшли від Національного Банку України до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі – Фонд). Таким чином, у державі з’явився четвертий регулятор ринку фінансових послуг. Тож після того, як банк віднесено до категорії неплатоспроможних, повне та виняткове право управляти банком і вирішувати всі питання щодо його подальшої діяльності має Фонд.
Разом з тим Фонд є юридичною особою, однак не є органом державної влади, що дає підстави для висновку про порушення Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» принципу поділу державної влади, визначений статтею 6 Основного закону України, та передбаченого статтею 8 Конституції України принципу верховенства права, який вимагає, щоб закони та інші нормативно-правові акти приймалися на основі Конституції України та відповідали їй.
Пленум Верховного Суду України погодився із думкою колегії суддів ВАС, що попри встановлену мету Закону №4452-VI – захист прав і законних інтересів вкладників банків, зміцнення довіри до банківської системи України, стимулювання залучення коштів у банківську систему України – його практичне застосування до неплатоспроможних банків ставить вкладників банку у нерівні умови при відшкодуванні депозитних коштів і призводить до протиправного позбавлення права власності, що суперечить статті 41 Конституції України. А тому Пленум Верховного Суду України постановив звернутися до Конституційного Суду з конституційним поданням щодо невідповідності Закону № 4452-VI нормам Конституції України.
Пленум Верховного Суду України просить визнати провадження за цим конституційним поданням невідкладним і розглянути його в межах місячного строку, визначеного в частині другій статті 57 Закону України «Про Конституційний Суд України».
Окрім того, Пленум ВСУ підтримав пропозицію звернутись до КСУ з конституційним поданням щодо відповідності (конституційності) положень підпункту 164.2.19 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України положенням статей 8, 21, частини третьої статті 22, статей 46, 126 Конституції України.
Судді Верховного Суду України вважають неконституційною зазначену норму Податкового кодексу України, відповідно до якої частина пенсії, що перевищує три мінімальні заробітні плати, підлягає оподаткуванню. Водночас, наголошувалося на Пленумі, однією з основних догм пенсійного забезпечення громадян України є правило, згідно з яким пенсії не оподатковуються.
До того ж реалізація положення підпункту 164.2.19 пункту 164.2 статті 164 ПК України в редакції Закону № 71-VIII створює умови, за яких громадяни, розмір пенсій яких перевищує три мінімальні заробітні плати, повинні сплачувати податок, а громадяни, у яких розмір пенсії менший, звільнені від такого оподаткування.
Водночас, Пленум прийняв рішення про недоцільність звернення до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо конституційності пункту 5.3 статті 5 та пункту 6.5 статті 6 Закону України від 12 серпня 2014 року № 1636-VІІІ «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України».
Нагадаємо, ВСУ також вирішив звернутись до КС з питань довічного утримання суддів.